Full Professor, Applied linguistics and ESP
I am a full professor of English for Specific Purposes and Applied Linguistics at Université Lumière Lyon 2 (France). My primary research interests lie in the areas of applied linguistics and include discourse analysis, language for specific purposes, ethnographic research methods in a specialized context and the description of professional varieties of English. Another area of interest focuses on language policy, language teaching to non-specialist students, and more particularly on the place and role of Languages for Specific Purposes (LSP) in French university programs.
Since March 2019, I have served as President of GERAS (Groupe d’Étude et de Recherche en Anglais de Spécialité), the French national professional association of research in ESP. I have been a member of the Language for Work Network since 2016.
Personal page: Google Scholar
- Employment & education
-
Employment
2021-. Full Professor in Applied Linguistics (English for Specific Purposes), CeRLA & Faculty of Modern Languages, Université Lumière Lyon 2 (France).
2013-2021. Associate Professor in English for Specific Purposes, ILCEA4 & Grenoble Faculty of Economics, Université Grenoble Alpes (France).
1998-2013. Teaching Fellow, Grenoble Faculty of Economics, Université Pierre Mendès France Grenoble 2 (France).
Education
2020. Habilitation (post-doctoral degree in research supervision required to obtain a professorship in France), English for Specific Purposes, Aix-Marseille Université (France). My habilitation dossier was entitled "English for Specific Purposes and Professional Worlds: The Contribution of Specialized Languages to the Building of the Discursive Component of Professional Expertise".
Evaluation Committee: Alex Boulton (Université de Lorraine, France), Dacia Dressen-Hammouda (Université Clermont Auvergne, France), Pascaline Dury (Université Lumière Lyon 2, France), Catherine Resche (Université Panthéon Assas Paris II, France), Laurent Filliettaz (Université de Genève, Switzerland), Michel Van der Yeught, Supervisor (Aix-Marseille Université, France).
2011. PhD, English for Specific Purposes, Université Bordeaux Segalen (France).
Thesis: "Contribution to the Characterization of Mountaineering English: Study of the Specialized Domain of American Mountain Guides".
Defence Panel: Philippe Bourdeau (Université Joseph Fourier Grenoble 1), Yves Figueiredo (Université Paris Sorbonne Paris IV), Shaeda Isani (Université Stendhal Grenoble 3), Jean Kempf (Université Louis Lumière Lyon 2), Catherine Resche, PhD Supervisor (Université Panthéon Assas Paris II), Michel Van der Yeught (Université de Provence Aix Marseille 1).
2006. Master’s Degree, English for Specific Purposes, Université Victor Segalen Bordeaux 2 (France).
1999. Master’s Degree, American Art and Literature, Université Stendhal Grenoble 3 (France).
1997. Agrégation d’anglais (French Civil Service Competitive Examination for English Teacher Eligibility).
1996. CAPES d’anglais (French Certificate of Aptitude in English Teaching). - Publications
-
Book
Wozniak, Séverine. 2019. Approche ethnographique des langues spécialisées professionnelles. Peter Lang
Reviews published in ASp (March 2020), Fachsprache (April 2020), Carnets de lecture (November 2020) & Bulletin suisse de linguistique appliquée (Winter 2021).Guest journal editor
DO5. Whitehouse, Marlies, Henrik Rahm & Séverine Wozniak (ed.). 2021. AILA Review 34(1), «Developing Shared Languages: The fundamentals of mutual learning and problem solving in transdisciplinary collaboration», 6 papers.
DO4. Isani, Shaeda & Séverine Wozniak (ed.). 2020. ILCEA [Online] 40, «English for Specific Purposes (ESP) and the Underlying Dynamics of Power, Empowerment and Disempowerment», 8 papers.
DO3. Charret-Del Bove, Marion, Philippe Millot & Séverine Wozniak (ed). 2017. ASp 71, «Anglais de spécialité et milieux professionnels», 6 papers.
DO2. Biros, Camille & Séverine Wozniak (ed). 2016. Progress in Industrial Ecology, An International Journal10(2/3), «Specialized Discourse and Language on Energy, Ecology and Environment», 7 papers.
DO1. Isani, Shaeda & Séverine Wozniak (ed). 2014. ILCEA [Online] 19, «Acceptabilité et transgression en langues et cultures de spécialité», 10 papers.
Refereed journal articles
ACL14. Wozniak, Séverine. 2018. English for Academic Purposes and the Enhancement of French Trainee Content Teachers’ Professional Skills. The Journal of Teaching English for Specific and Academic Purposes 6(3), 341-352.
ACL13. Wozniak, Séverine. 2017. Brève histoire de l’instauration d’une politique linguistique pour le secteur LANSAD. Les Langues Modernes 1, 84-91.
ACL12. Braud, Valérie, Philippe Millot, Cédric Sarré & Séverine Wozniak. 2016. Quelles conceptions de la maîtrise de l’anglais en contexte professionnel ? Vers une définition de la « compétence en anglais de spécialité ». Mélanges CRAPEL 37, 13-44.
ACL11. Wozniak, Séverine & Philippe Millot. 2016. La langue de spécialité en dispute. Quel objet de connaissance pour le secteur LANSAD ? Recherche et pratiques pédagogiques en langues de spécialité [En ligne] 35(spécial 1).
ACL10. Braud, Valérie, Philippe Millot, Cédric Sarré & Séverine Wozniak. 2015. Pour une formation de tous les anglicistes à la langue de spécialité. Les Langues Modernes 3, 67-76.
ACL9. Wozniak, Séverine. 2015. Étude des domaines spécialisés et de leurs discours en diachronie : le cas des genres spécialisés de la littérature d’alpinisme aux États-Unis. ASp 67, 81-99.
ACL8. Braud, Valérie, Philippe Millot, Cédric Sarré & Séverine Wozniak. 2015. You say you want a revolution… : Contribution à la réflexion pour une politique des langues adaptée au secteur LANSAD. Recherche et pratiques pédagogiques en langues de spécialité 34(1), 46-66.
ACL7. Wozniak, Séverine & Arnaud Buchs. 2013. U.S. National Parks and “The Tragedy of the Commons”: A contribution to the characterization of U.S. mountain guides’ professional practice. Journal of Alpine Research/Revue de géographie alpine [Online] 101-4.
ACL6. Wozniak, Séverine. 2012. L’angliciste de spécialité et son objet de recherche : contribution à la réflexion épistémologique. ASp 61, 25-37.
ACL5. Wozniak, Séverine. 2010. Language Needs Analysis from a Perspective of International Professional Mobility : The Case of French Mountain Guides. English for Specific Purposes 29(4), 243-252.
ACL4. Wozniak, Séverine. 2008. L’envers du décor : le discours d’une firme transnationale d’équipement de loisirs. Le cas d’Intrawest. ASp 53-54, 75-88.
ACL3. Wozniak, Séverine. 2007. In vino veritas? Autobiographie et stratégie marketing. Le cas de l’entreprise Mondavi (Napa Valley, Californie). ILCEA 9, 203-219.
ACL2. Wozniak, Séverine. 2006. To boldly go where no man has gone before : Mon premier poste LANSAD à l’université. Les Langues Modernes 3, 28-33.
ACL1. Wozniak, Séverine. 2004. Proposition d’analyse discursive de trois articles de Paul R. Krugman. ASp 43-44, 37-46.
Book chapters
COS2. Braud, Valérie, Philippe Millot, Cédric Sarré & Séverine Wozniak. (2022). Certification ou accréditation ? Quelle mesure pour la qualité des formations universitaires en langues pour spécialistes d’autres disciplines (LANSAD) ?. In Beacco, Jean-Claude et al. (dir.), La gouvernance linguistique des universités et établissements d’enseignement supérieur. Les Éditions de l’École Polytechnique, 395-404.
COS1. Wozniak, Séverine. 2015. Le tacos & le sandwich mexicain : éléments pour une analyse terminochronique des néonymes en anglais de l’alpinisme. In Resche, Catherine (dir.). Terminologie et domaines spécialisés – Approches plurielles. Classiques Garnier 143, série «Linguistique», 221-246.
Book reviews
CR3. Wozniak, Séverine. 2014. An Introduction to Financial English, The Basics of Market Finance. Introduction à l’anglais financier de Régine Hollander (Éditions Ellipses, 2013). ASp 65, 138-139 ; compte rendu publié également dans Recherche et pratiques pédagogiques en langues de spécialité 33(3), 147-148.
CR2. Wozniak, Séverine. 2013. Anglais Appliqué : Sciences du Management, Travail, Ressources humaines (Master et Doctorat) de Leslie Thompson et Jean-Toussaint Pindi (Monchrestien Lextenso éditions, 3ème édition, 2012). ASp 64, 203-205 ; compte rendu publié également dans Recherche et pratiques pédagogiques en langues de spécialité 32(3), 163-164.
CR1. Wozniak, Séverine. 2013. Disciplinary Identities: Individuality and Community in Academic Discourse by Ken Hyland. Cambridge University Press (Cambridge Applied Linguistics, ed. Carol A. Chapelle and Susan Hunston, 2012). English for Specific Purposes 32(2), 128-130.
Science & Society
PV2. Braud, Valérie, Philippe Millot, Cédric Sarré & Séverine Wozniak. (2018). Compétence en anglais : l’obsédante question de la certification en langues. The Conversation.
PV1. Braud, Valérie, Philippe Millot, Cédric Sarré & Séverine Wozniak. (2017). « Non, Brian n’est pas dans la cuisine, il est au boulot » : quelle formation linguistique pour les étudiants non-linguistes ?. The Conversation. - Teaching
-
I currently give 2 lectures in the undergraduate program in applied languages of the Faculty of Modern Languages, Université Lumière Lyon 2 (France): an introduction to applied languages (first year) and an introduction to research in LSP (3rd year). I also teach several postgraduate courses in applied linguistics (on workplace linguistics and specialized communication).
Since 2022, I have also been actively involved in the training of ESP teachers, in the framework of a didactics Master's program at Université Lumière Lyon 2 and of ENS Paris-Saclay Master’s program in English studies.
Since the beginning of my academic career in 1998, I have been teaching ESP courses in various university programs in the fields of economics, management, environment, tourism and marketing. The main objective of these courses is to develop students’ language skills in a professional context.
More info on my blog.